Jednoho dne přivezla vnučka Terezka své babičce Jiřině knížku s prázdnými stránkami, knihu pro uchování vzpomínek. Vnučka poprosila babičku, aby pro nás všechny sepsala několik vzpomínek. Babička se sice nechala vést předepsanými dotazy, ale nakonec se její vzpomínání vždycky rozlilo jak jarní potok v jejím milovaném Skřivánčím údolí. A tak by byla škoda, abychom si vzpomínky babičky Jiřky četli jenom my, synové a vnoučata. Když budou zajímavé i pro ostatní členy naší rodiny, přátele.... a možná i úplně cizí čtenáře.

středa 28. října 2015

Díl osmý - O škole, a taky čím jsem chtěla být

K zápisu do první třídy jsem šla s maminkou ještě v Žatci do Švehlovky. Pak přišli Němci, my museli utéct. Bylo mi to líto, protože Švehlovka byla tehdy moderní nová škola a mně se moc líbila. První náš válečný byt byl v Oseku u Kolína, tam jsem šla do první třídy. Vůbec nic si z toho nepamatuji, byla jsem tam jen první pololetí. Pak jsme se odstěhovali na samotu do Klavar a já dokončila 1. třídu v Obecné škole v Nové  Vsi u Velimi. Pamatuji si na hodného pana řídícího, ale asi mě neučil, pouze půjčoval knihy. To jsem zjistila, když jsem si prohlédla vysvědčení z prvního ročníku. Je tam podepsaná nějaká paní učitelka, jejíž jméno mi vůbec nic neříká.
V Nové Vsi jsem chodila ještě do 2. třídy a pak jsme se zase stěhovali. Mlýn zabrali Němci. Tatínek našel opět jen jednu místnost ve Velimi u Kolína a opět bylo místo na chození jen kolem manželských postelí. Ve 4. třídě jsem musela dělat zkoušku do Hlavní školy. Kdo ji neudělal, pokračoval v páté třídě. V Hlavní škole jsem absolvovala dva ročníky. Pak přišel konec války a my se stěhovali zpátky do Žatce. Tam jsem v roce 1945 udělala zkoušku do tercie Reálného gymnasia, stala se ze mne studentka.
Mimochodem, v lavici přede mnou seděl nějaký Aleš Dvořák. Mně se už tehdy zdál nějaký "moc chytrý" a vůbec mi nepadl do oka. Oktávu jsem dokončila na Pedagogickém gymnasiu v Teplicích a mohla nastoupit jako učitelka nižšího stupně na Národní škole ve Svádově.
 
Moje školní docházka není lemovaná nějakými velkými úspěchy. byla jsem vždycky spíš horší průměr. Nešla mi matematika, fysika, rýsování a špatná jsem byla i ve výtvarné výchově. Doma mi pomoci nemohli, a tak jsem se s tím prala sama. Pamatuji se na jeden velký malér. Dostali jsme příkaz zúčastnit se 1. máje. Mohlo to být tak v sextě nebo septimě. Místo prvomájového průvodu jsme s několika spolužáky prostě dostali chuť na zmrzlinu. Jenže nás nachytal přímo soudruh ředitel. Ráno přišel do třídy, poručil nám vzít si své věci a prostě nás ze školy vyhodil. Nebýt otce Jirky Vackeho, který byl vysokým stranickým pracovníkem, a který zaúřadoval v náš prospěch, byl by to opravdu velký průšvih. Naši se to nikdy nedozvěděli!
 
Čím jsem chtěla být? Tak to vím úplně přesně! Učitelkou, švadlenou, nebo farmaceutkou. Učitelkou jsme se stala a dělala jsem to zaměstnání moc ráda. Šít jsme se naučila sama. Kupovala jsem si Praktische mode, německý časopis, který u nás tehdy vycházel a kde byly střihy k šatům. naučila jsem se se střihy zacházet, a pak mě to už šlo samo. Matka Dvořáková mě v tom podporovala, v Rakovníku měla přítelkyni v levných látkách, vždycky mi přivezla nějaký laciný hadřík a já z něj vyráběla "světovou módu"!
Tchyně taky jezdila do Prahy, tam okoukla co zrovna frčí, takže jsem občas v Žatci zaváděla novou módu. Jednou mi koupila zbytek vínového manšestru, ať z něj ušiju dlouhé úzké kalhoty. Nedůvěřivě jsme se na ni podívala: "Červené kalhoty?" Nosily se šedé, černé, ale červené? Ušila jsem je a bylo pozdvižení na vsi! Přišla jsem do obchodu, tam byl trochu nachmelený pán, začal na mne ukazovat a na celý krám řvát: "Přijel cirkus, jen té dámičce chybí bič!" No, vypadla jsem, červená jako ty kalhoty z Prahy. A za pár dní přijely volejbalistky a jejich oblečení hrálo všemi barvami! A bylo po ptákách.

Žádné komentáře:

Okomentovat