Jednoho dne přivezla vnučka Terezka své babičce Jiřině knížku s prázdnými stránkami, knihu pro uchování vzpomínek. Vnučka poprosila babičku, aby pro nás všechny sepsala několik vzpomínek. Babička se sice nechala vést předepsanými dotazy, ale nakonec se její vzpomínání vždycky rozlilo jak jarní potok v jejím milovaném Skřivánčím údolí. A tak by byla škoda, abychom si vzpomínky babičky Jiřky četli jenom my, synové a vnoučata. Když budou zajímavé i pro ostatní členy naší rodiny, přátele.... a možná i úplně cizí čtenáře.

neděle 13. září 2015

Díl druhý - Dědeček a babička z tatínkovy strany

Dědečka Josefa Čermáka jsem nepoznala. Zemřel moc brzo, kolem čtyřiceti nebo padesáti let věku. Tatínek říkával, že měl záduchu. Jestli to bylo astma nebo začínající tubera, to nevím. Ještě o něm vím, že byl hrdým Čechem, dokonce snad měl zakládat českou školu. Své syny učil nebát se Němců. Tatínek mi vyprávěl, aby se jim ubránili, že měli v kapse silný provaz a na něm těžké matice a šrouby. Tím točili kolem sebe a k sobě je vůbec nepustili. Asi to nebyla žádná legrace žít v tehdejších Sudetech.
Dědeček pracoval celý život u sedláků jako zemědělský nádeník. Babička Josefa Čermáková, rozená Škutchanová, chodila celý život i v zimě bosa. Byla to velmi prostá žena. Měla dvě dcery a čtyři syny. Dřela u sedláků a od práce měla tak zkroucené prsty, jaké jsem nikdy potom už u nikoho neviděla. Nikdy nás nepohladila, nepochválila, nepovídala si s námi (měla jsem dost sestřenic). Asi už na nic neměla sílu. Odešla brzo po válce.
Já jsem se narodila v Čeradicích, ale jestli to bylo v domku babičky, nebo naši bydleli jinde, to nevím. Taky si nyní uvědomuji, že nevím, jak babička k domku přišla. děda byl mrtev, možná, že to bylo z peněz jejich dětí.
Moje maminka měla vždycky od tatínkových sester trochu odstup. Byla moc hezká, nosila věci z Paříže, které dostávala od svých sester, a tak tam panovala jistá nevraživost. Moc se o tetách doma nemluvilo. Navštěvovala jsem Čeradice prakticky jen s otcem. Moc zážitků s babičkou nemám. Měla kozu, šla jsem s ní ji podojit a babička mě potom nutila pít to teplé kozí mléko. Hrozný zážitek! Ještě dnes se otřesu! Snad proto jsem moje děti, vnučky a vnuky do ničeho nenutila. Ještě dnes se bojím koupit si kozí sýr, i když jsem velmi zvědavá jak chutná.

Žádné komentáře:

Okomentovat